جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان یکی از سوال هایی است اکثر مواقع به ذهین خیلی از ما خطور میکند .

جلوگیری از پوسیدگی دندان

تغذیه و رژیم نقش کلیدی در نمو دندان، انسجام لثه ها و مخاط، استحکام استخوان و پیشگیری و کنترل بیماری های حفره ی دهان بازی می کند.
رژیم غذایی یک اثر موضعی روی انسجام دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد؛ نوع، شکل و تناوب مصرف غذا و مایعات اثر مستقیمی روی PH و فعالیت میکروبی دارد، که می تواند پوسیدگی دندان ها را تسریع کند.

تغذیه بطور سیستمیک نمو، حفظ و ترمیم بافت های دهان و دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. و همچنین میتوان از تغذیه مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده کرد.

تغذیه و رژیم غذایی بر حفره ی دهان اثر گذارده، اما برعکس آن نیز صادق است؛ بدین ترتیب که وضعیت دهانی می تواند توانایی فرد در مصرف رژیم مکفی و دستیابی به تعادل تغذیه ای را تحت تأثیر قرار می دهد.

در حقیقت، یک هماهنگی دائمی میان تغذیه سلامت دهان و بیماری‌های مرتبط با نقش شناخته شده مواد مغذی در رشد، نمو و حفظ ساختار دهان، استخوان و بافت ها وجود دارد.

تغذیه و نمو دندان ها

نمو دندان های اولیه در ۲ تا ۳ ماهگی بارداری آغاز می شود. مینرالیزاسیون تقریباً در ماه چهارم بارداری آغاز شده و تا سال های نوجوانی ادامه می یابد.

بنابراین تغذیه ی مادر باید جوانه زدن دندان هایی با ساختمان معدنی مناسب را فراهم کند. در نتیجه تغذیه ناکافی مادر نمو دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
دندان ها با مینرالیزاسیون پروتئین ماتریکس شکل می گیرند. در دنتین، پروتئین کلاژن وجود دارد که جهت سنتز طبیعی به ویتامین C نیاز دارد.

تغذیه و نمو دندان ها

 

ویتامین D برای فرآیند رسوب کلسیم و فسفر در کریستال های هیدروکسی آپاتیت، فرم طبیعی از کلیسیم و فسفر که دنتین و مینا را تشکیل می دهد، ضروری است. فلوراید به هیدروکسی آپاتیت اضافه شده و مقاومت منحصر به فردی در برابر پوسیدگی دندان ها در دوره ی قبل از تولد و پس از آن فراهم می آورد.

الگوی پوسیدگی

الگوی پوسیدگی مکان و سطح دندان های تحت تأثیر قرار گرفته را نشان می دهد. پوسیدگی های coronal تاج دندان، بخش قابل رویت دندان بالای لثه را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است در سطح هر دندانی اتفاق بیفتد.

الگوی پوسیدگی 

پوسیدگی های ریشه، در سطح ریشه ی دندان ها ثانویه به تحلیل لثه ها رخ داده، و بخش بزرگی از جمعیت سالمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سایر عوامل مرتبط با افزایش شیوع این الگوی پوسیدگی عبارتند از: کمبود فلوراید در آب آشامیدنی، بهداشت ضعیف دهان، کاهش بزاق، مصرف مکرر کربوهیدرات های تخمیر پذیر، و دمانس. کنترل پوسیدگی ریشه شامل ترمیم دندان و مشاوره تغذیه ای است.

 

الگوی پوسیدگی 

 

برعکس، سطح پایین سلامت دهان بدنبال پوسیدگی، درد یا ادنتولیسم می تواند دریافت غذایی و وضعیت تغذیه ای در افراد مسن را تحت تأثیر قرار دهد.

پوسیدگی زبانی، یا پوسیدگی دندان در سطح کناری زبان، در دندان های پیشین افراد مبتلا به ریفلاکس معده ای روده ای، بلومیا، یا آنورکسیا بلومیا دیده می شود. دریافت مکرر کربوهیدرات های تخمیرپذیر، همراه با برگشت یا استفراغ القایی محتوای اسیدی معده، منجر به حضور مداوم اسید در حفره ی دهانی می شود.

پوسیدگی نتیجه ی نهایی فرسودگی دندان است که با فرسایش کام و سطوح گونه های دندان های پیشین فک بالایی و سطوح زبانی و کامی دندان های خلفی فک فوقانی مشخص می شود. الگوی فرسایش ممکن است نوع پوسیدگی در اثر رفلاکس یا پوسیدگی در اثر غذا و نوشیدنی را نشان دهد.

فلوراید

فلوراید جز مهمی از استخوان و دندان میباشد.فلوراید عامل اصلی جلوگیری از پوسیدگی دندان است. مصرف آن چه بصورت سیستمیک و چه موضعی ایمن بوده، ماده ای موثر جهت کاهش بروز و شیوع پوسیدگی دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان محسوب می شود.

 

فلوراید

 

فلوریده کردن آب در سال ۱۹۴۰ آغاز شد؛ تا ۱۹۹۹ مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها فلوریداسیون آب را به دلیل نقش آن در کاهش میزان پوسیدگی دندان به عنوان یکی از ۱۰ اهداف بزرگ سلامت عمومی قرن ۲۰ ام لیست کرده است.

اثر فلورید بر جلوگیری از پوسیدگی دندان با فلوریده کردن آب، مصرف خمیردندان های فلوراید دار، دهان شویه ها و گرد دندان ها، و نیز نوشیدنی هایی که با آب فلورایددار تهیه می شوند، ادامه می یابد.
غلظت مطلوب فلورید آب (۰٫ ۷ تا ۱٫ ۲ ppm) می تواند بدون ایجاد لکه روی دندان، نقش محافظتی و جلوگیری از پوسیدگی دندان داشته باشد.

علیرغم اثرات فلوراید بر سلامت دهان، بحث هایی در مورد مصرف موضعی آن و سیستمیک آن از طریق آب وجود دارد. ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه فلوراید ممکن است سرطانزا و سمی باشد.

توصیه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

دوری از خوردن شیرینی‌ها به مقدار زیاد، مسواک زدن و استفاده‌ی مرتب از نخ‌دندان از مهم‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید در طول روز انجام دهیم .همچنین برای داشتن تغذیه ای سالم میتوان از متخصص تغذیه مشورت لازم را گرفت.

 

توصیه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

 

اما دیگر عادات زندگی و برخی غذاها و نوشیدنی‌ها نیز نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها دارند و تأثیر برخی از این مواد برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار شگفت‌آور است.
برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، حداقل ۲ بار روزانه، ترجیحاً پس از مصرف غذاها مسواک بزنید.
برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، شست‌وشوی دهان پس از مصرف غذاها و میان وعده ها را داشته باشید.
برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، آدامس های بدون شکر برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از مصرف غذاها و میان وعده ها را بجوید.
برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، از نخ دندان ۲ بار در روز استفاده کنید.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، از خمیردندان های فلوراید دار استفاده کنید .

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سلامت دهان ،غذاهای کاریوژ‍نیک همراه غذاهای کاریواستاتیک استفاده کنید.
مصرف اسنک با غذاهای کاریواستاتیک و آنتی کاریوژنیک مانند پنیر، مغزها، پف فیل، و سبزیجات.
برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سلامت دهان ، خوردن و نوشیدن کربوهیدرات های تخمیرپذیر میان وعده های غذایی خود را محدود کنید .

برخی محققان معتقدند که پروتئین کازئین (casein) موجود در پنیر مشخصه ای دارد که می‌تواند در سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان مؤثر باشد.

به گفته‌ی متخصص تغذیه خوب ، تحقیقات نشان می‌دهند که سطح کلسیم موجود در دهان با خوردن پنیر افزایش می‌یابد و چون کلسیم قسمتی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی دندان میباشد،‌ افزایش سطح کلسیم در بزاق دهان به ترمیم دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

بیشتر ما فکر می‌کنیم که آب‌نبات برای دندان مضر میباشداما خوردن آب‌نبات بدون قند مثل آدامس بدون قند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می‌شود از سیلنت (sealants) دندان استفاده کنید، یک نوع روکش محافظتی که روی سطح دندان کشیده می‌شود تا از آن محافظت کند.

مواد شیمیائی موجود در کشمش مثل پلی‌فنول (polyphenols) و فلاونوئیدها (flavonoids) برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و محافظت از دندان موثر است.

 

دکتر کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *